Asfalt oprit: prijs & werkwijze

Asfalt is uitermate geschikt voor de verharding van parkings, opritten en inritten. Het is sterk, oogt egaal en wordt makkelijk gerecycleerd.

Een oprit in asfalt? Vraag hier vrijblijvend prijzen op maat aan.

 

 

asfalt componentenWaaruit bestaat asfalt?

Asfalt wordt gemaakt van een mengsel van zand, steen en bitumen. Deze basiscomponenten worden in een asfaltcentrale verhit en met elkaar gemengd. Er ontstaat dan een taaie donkere vloeistof die onder hoge temperatuur bewaard wordt. Bitumen is een aardolieproduct. Het is de ‘zwaarste’ stof in ruwe aardolie die overblijft na het raffineren.

Het bitumen in het asfalt zorgt voor de binding. Daarnaast maakt dit het materiaal soepel en waterafstotend. Asfalt bestaat uit natuurlijke producten en kan volledig gerecycleerd worden.

 

 

Werkwijze bij het asfalteren van een oprit

Een geasfalteerde oprit bestaat uit meerdere lagen. Het aanleggen van een oprit in asfalt gebeurt op de volgende wijze:

1. Met een graafmachine graaft men de ondergrond tot op 20 cm diep uit. Dit wordt altijd op afschot gedaan zodat het regenwater later niet op de oprit blijft staan of richting de woning stroomt.

2. In de geul wordt een laag steenslag gestort, meestal op een laag geotextiel.

3. Met een wals verdicht men de funderingslaag en worden betonnen banden aan de zijkanten van de uitgegraven geul aangebracht. Deze dienen als kantopsluiting. In dit stadium kan men ook kiezen voor betonnen geulen die speciaal bedoeld zijn om het regenwater af te voeren.

4. Na de grondwerken kan het asfalt gestort worden. Het hete asfalt (160°C – 180°C), dat met een asfaltwagen wordt aangevoerd, kan met de hand of met een speciale asfaltspreider nu op de weg gestort worden. De wijze waarop dit gebeurt is afhankelijk van de grootte van de oprit.

5. Met een zware wals wordt het net gestorte asfalt nauwkeurig platgewalst.

6. Meestal volgt hierna nog een tweede en soms zelfs een derde laag asfalt.

 

oprit in asfalt

 

Asfalt oprit prijs

Een oprit laten asfalteren kost gemiddeld 35 tot 55 euro per vierkante meter. De kostprijs is voornamelijk afhankelijk van de grondwerken die uitgevoerd moeten worden. Voor het uitgraven van de weg en het afvoeren van het zand zijn machines nodig.

Het gebruik ervan brengt kosten met zich mee. Datzelfde geldt ook voor de aanvoer van steenslag en het egaliseren van het terrein. Vaak zijn de voorbereidingen duurder dan het asfalteren zelf. Lees in dit artikel meer over de prijs van asfaltwerken.

 

Tip: De beste manier om de prijs te drukken, is prijzen op vragen bij verschillende bedrijven. Zo zie je meteen wie de meest voordelige offerte heeft. Vraag hier gratis prijzen aan.

 

 

Onderhoud

In asfalt kunnen na verloop van tijd kleine scheurtjes of gaten ontstaan. Vaak worden deze veroorzaakt door temperatuurverschillen in de weg en door door (zware)voertuigen die over de weg rijden. Indien het om een schade aan niet al te grote oppervlakken gaat, kun je het asfalt zelf repareren. Hiervoor zijn koude bitumenmengsels in de handel die je handmatig kunt aanbrengen.

Het repareren van kleine beschadigingen is niet moeilijk en vaak kun je de oprit na een dag weer berijden. Grotere beschadigingen kosten natuurlijk wat meer werk maar zijn meestal ook zelf te herstellen, tenzij het gaat om scheuren die veroorzaakt worden door boomwortels of verzakkingen. In dat geval zul je toch wat zwaarder materiaal nodig hebben om het oppervlak weer te egaliseren en zul je de renovatieklus moeten uitbesteden.

 

oprit in asfalt aanleggen

 

Levensduur

Dat hangt sterk af van het soort asfalt dat gebruikt is en hoe zwaar het asfalt belast wordt. Voor opritten gebruikt men voor de toplaag vaak ‘dicht asfalt beton’ (DAB) dat een gemiddelde levensduur heeft van 17 jaar. Wordt er weinig over de weg gereden dan zal zo’n weg wat langer meegaan voordat hij gerenoveerd moet worden. Bij renovatie wordt de toplaag van het asfalt afgeschraapt en vervangen of er wordt een nieuwe laag overheen aangebracht.

 

Bitumen in plaats van teer

Het schadelijke teer wordt sinds 1990 niet meer gebruikt voor de productie van asfalt. Teer is een product dat vrijkomt bij het verhitten van hout- of steenkool. Aangezien het schadelijke stoffen bevat, wordt het tegenwoordig niet meer gebruikt. In plaats van daarvan gebruikt men bitumen. Dit is een 100% recycleerbaar en onschadelijk aardolieproduct.

 

 

Offertes voor asfalt- of andere bestratingswerken ontvangen?

Kies voor een erkend vakman en verzeker jezelf van een correcte uitvoering van de werken. Via onderstaand formulier ontvang je vrijblijvend prijsvoorstellen en advies van maximaal 3 vakmannen actief in jouw buurt.

  • Gratis
  • Vrijblijvend
  • Vergelijk & Bespaar
  • Erkende vakmannen